Linia 29 | Serwis o kolei w Ostrołęce i okolicach
Nawigacja
Strona główna
Forum
GALERIA
Linki
Bannery
Kalendarz
Linia 29
Opis linii
Opis szlaku

Opisy stacji i przystanków

Tłuszcz
Jarzębia Łąka
Grzegorzewo
Mostówka
Lucynów
Rybienko
Wyszków
Leszczydół
Dalekie
Zygmuntowo Maz.
Przetycz
Prabuty Góry
Pasieki
Goworowo
Gierwaty
Ostrołęka

Ostrołęcki Węzeł Kolejowy

Strona główna
Linia 34 Ostrołęka - Małkinia
Linia 35 Ostrołęka - Szczytno
Linia 36 Ostrołęka - Łapy
Linia 900 Ostrołęka - Goworki
Artykuły
Turystyczne walory okolic
Most kolejowy w Wyszkowie
Bocznica ''pole''
Lokomotywownia Ostrołęka
Reaktywacja stacji Gierwaty
Dawniej na ''29''
Rozkład jazdy pociągów
Kolej Leśna Puszczy Białej
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach i TRS2004.

Toplista Stron Kolejowych
Kalendarz
Po Wt śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Reaktywacja stacji Gierwaty


Ponowne uruchomienie leżącej 8 kilometrów przed Ostrołęką stacji Gierwaty było niewątpliwie ciekawym i nieoczekiwanym wydarzeniem na linii kolejowej nr 29. Miało ono miejsce dnia 4 listopada 2013 roku, kiedy to dokładnie po czterech latach "wegetacji" semafory znowu podały sygnał "wolna droga", a z okien nastawni zdjęto blaszane płyty zabezpieczające przed dewastacją. Zasadniczo od momentu reaktywacji niewiele wspomniane było tutaj o Gierwatach. Myślę, że czas zmienić to tym artykułem i przybliżyć Państwu dawną oraz obecną sytuację. Ponowne uruchomienie zamkniętego posterunku ruchu nie zdarzyło się bowiem nigdy wcześniej na linii Tłuszcz - Ostrołęka i dosyć rzadko zdarza się ogólnie na sieci PKP.

Jak pamiętają wytrwali czytelnicy "Linii 29" relacja ze stacji Gierwaty ukazała się po raz ostatni w grudniu 2013 roku. Dokładnie 13 grudnia 2009 był ostatnim dniem pracy stacji. Następnego dnia nastawnię zamknięto, okna zaspawano blaszanymi płytami, semafory wygaszono i unieważniono wskaźnikiem W31. Od tej chwili nie było możliwe codzienne wykonywanie krzyżowań pociągów osobowych, które odbywały się od wielu lat wstecz praktycznie w każdym rozkładzie jazdy. Dostosowano go tak by pociągi "spotykały" się na stacjach w Ostrołęce lub Pasiekach. Niestety kolejne miesiące nie działały na korzyść stacji. Już ledwo pół roku później wiele swojego odzyskała roślinność porastająca bujnie nieużywane tory 2 i 3 oraz peron, o który nikt chyba nie dbał. Likwidacja podyktowana względami ekonomicznymi (tak przynajmniej tłumaczono ten krok) pod względem techniczno - ruchowym nie przyniosła zbyt wielu korzyści.

Od momentu zamknięcia stacji w Gierwatach, powstały szlak Pasieki - Ostrołęka był najdłuższym na linii 29 odbiegiem liczącym 24 kilometry. Kolejny tak długi przebieg stanowi odcinek Wyszków - Przetycz z zamkniętą stacją Dalekie, gdzie odległość wynosi 20 kilometrów. Czas przejazdu pociągu osobowego z Pasiek do Ostrołęki z prędkością 60 km/h wynosi obecnie przeciętnie 32 minuty. Dla pociągu towarowego czas będzie względnie dłuższy, ponieważ dla nich prędkość szlakowa wynosi 50 km/h. Wliczając do tego czas wyjazdu "z boku" z Ostrołęki, i wjazdu "na bok" w Pasiekach otrzymamy czas przejazdu rzędu 40 minut a nawet więcej. Brak możliwości wykonania krzyżowania w Gierwatach powodowała nierzadko długie postoje pociągów towarowcyh na innych stacjach, a w razie opóźnień lub awarii - także pociągów osobowych w Ostrołęce lub Pasiekach. Łatwo da się zauważyć, w jaki sposób otwarcie posterunku ruchu na najdłuższym poprzednio odstępie bez żadnej czynnej stacji usprawnia prowadzenie pociągów na końcowym odcinku linii 29.

Najważniejszym impulsem, który spowodował ponowne otwarcie tej stacji było zamknięcie jednego toru na odcinku Tłuszcz - Łochów modernizowanej magistrali E75. W związku z tym większość pociągów towarowych z Warszawy w kierunku Białegostoku skierowano objazdem przez Ostrołękę, Ostrów Mazowiecką i Małkinię. Obecnie trasa ta nie jest wykorzystywana w ruchu objazdowym, ale jeśli do skutku dojdą planowe zamknięcia na linii 32 Czeremcha - Białystok (obecny objazd), to znowu będziemy śmiało mogli spodziewać się wzmożonego ruchu pociągów przez Ostrołękę ciągiem linii 29 i 34 a może (kto wie?) 29 i 36.

Kolejną rzeczą o której warto wspomnieć jest to, że w porównaniu do innych stacji na linii 29 Gierwaty wymagają tylko jednoosobowej obsługi. Stacja jest wyposażona w urządzenia elektryczne przekaźnikowe, dzięki czemu dyżurny ruchu z jednego miejsca kontroluje położenie rozjazdów oraz sygnałów na semaforach. Trzy czynne tory czynią Gierwaty stacją bardziej pojemną, chociażby od Przetyczy. Tam do krzyżowania wykorzystać można tylko dwa tory.

Po otwarciu posterunku ruchu w Gierwatach krzyżowania wykonywane są codziennie. Obecny rozkład jazdy pociągów osobowych przewiduje planowe krzyżowanie pociągów 11427 relacji Tłuszcz-Ostrołęka oraz 19666 relacji przeciwnej. Przy dziewięciu parach połączeń osobowych i dodaniu do tego kilku par pociągów towarowych na dobę otrzymujemy całkiem spore natężenie ruchu na jednotorowej linii, po czym można łatwo wywnioskować, że otwarcie Gierwat było decyzją sensowną. Zwiększanie przepustowości poprzez dostępność czynnych mijanek jest najważniejszym krokiem mającym wpływ na płynność prowadzenia ruchu pociągów. Warto dodatkowo wspomnieć, że póki co pomimo braku objazdów linią 29 stacja Gierwaty dosyć często jest wykorzystywana do mijania się składów.

Niewiele niestety zmieniło się na stacji Gierwaty pod względem "pasażerskim". Stacja ta od dawna nie generuje zbyt dużych potoków podróżnych. Można śmiało rzec, że zainteresowanie okolicznych mieszkańców tym przystankiem jest znikome. Z niektórych pociągów korzysta jedynie po kilka osób, z pozostałych nikt. Ma to na pewno związek z lokalizacją stacji - od najbliższej miejscowości Borawe dzieli ją 1,5 kilometra, a od Gierwat 2 km. W dodatku bliskość równolegle do toru idącej drogi Ostrołęka - Goworowo nie działa na korzyść kolei. Z Borawego do centrum Ostrołęki można się dostać korzystając z kilkunastu połączeń autobusowych w ciągu dnia, a bezpośrednio do Warszawy kilku. Zapewne niska frekwencja stacji spowodowała, że nie zdecydowano się na powtórne otwarcie poczekalni, o kasie biletowej nie wspominając.

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o względach estetycznych. Stacja otrzymała nowiutkie tablice z nazwą, oraz gablotę z rozkładem jazdy i informacjami dla podróżnych. Dodatkowo wycięto zarośla porastające peron, przejście i tory dodatkowe. Maszty semaforów są odmalowane. Obecnie stacja sprawia wrażenie zadbanej, a nie jak kiedyś zarośniętej i zapomnianej.
Miejmy nadzieję, że stacja Gierwaty będzie jeszcze przez długi czas wykonywała swoje zadanie i w przyszłości nie będzie już po raz drugi zamykana.

Poniżej kilka aktualnych zdjęć z ostatniej wizyty w Gierwatach 18 kwietnia 2014, oraz porównanie obecnego stanu stacji z dawnym:

Tak jest teraz:




A tak było:




© Linia 29 . Kopiowanie zabronionie!

Dodane przez Pawel_M dnia kwiecień 25 2014 12:06:46
() Komentarzy ˇ (3775) Czytań  Drukuj
Komentarze


Brak komentarzy.
Dodaj komentarz


Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny


Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Inne
Wydarzenia (najnowsze)
Festyn Dworcowy 2016
Festyn Dworcowy 2014
Objazdy 2013
Zobacz wszystkie
Administracja
Kontakt
8 lat ''Linii 29''
6 lat ''Linii 29''
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 36
Wspieramy WOŚP

Polecane Strony

Moja Ostrołęka - Informator miejski



Pomoc
Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl
Statystyki
Antyspam


Page
Serwis Linia 29

  Powered by   powered by php-fusion v6.01.19 Š 2003-2005

4123888 Unikalnych wizyt  

  Theme Elephant v1.00   Created by Nick56 / modified by Linia 29
Informacja o cookies